26.07.2024
Restrukturyzacja firmy transportowej.
Kiedy firma transportowa przechodzi restrukturyzację, często zwraca się o poradę do doradcy restrukturyzacyjnego. Korzyści z takiej restrukturyzacji mogą obejmować redukcję zadłużenia i przywrócenie stabilności finansowej. Często zdarza się, że przedsiębiorstwa transportowe przechodzą w przeszłości wiele procesów restrukturyzacyjnych, jednak pojawia się pytanie, dlaczego w ogóle wszczynają takie postępowania. Jak wiadomo sytuacja wywołana pandemią koronawirusa COVID-19 nie ominęła branży transportowej. Epidemia pogorszyła w ubiegłych latach i tak już nie najlepszą sytuację wielu firm transportowych. W niektórych przypadkach to właśnie ona – epidemia i zakaż transportów, kwarantanny spowodowały w zasadzie trwałe wyhamowanie tej branży i przysporzyła wielu kłopotów i brak płynności finansowej właścicielom firm transportowych. Otrzymane dotacja i tarcze pozwoliły na kilka lub kilkanaście miesięcy prowadzenia działalności. Problemy jednak nie zniknęły, a w niektórych przypadkach jedynie pogłębiły się. Niestabilna sytuacja gospodarcza, szalejąca inflacja, rosnące skokowo koszty paliw negatywnie wpływają na kondycję firm transportowych.
Sytuację przedsiębiorców może natomiast poprawić postępowanie firmy transportowej.
Restrukturyzacja firmy transportowej wiąże się z kompleksową zmianą jego ram organizacyjnych i operacyjnych.
Brak płynności finansowej – co można zrobić?
Firmy transportowe zazwyczaj mają wielu wierzycieli. Wyklucza to w zasadzie powodzenie pozasądowych działań restrukturyzacyjnych, takich jak negocjacje z wierzycielami. W sytuacji zagrożenia niewypłacalnością lub zaistniałego już stanu niewypłacalności przedsiębiorca może otworzyć postępowanie restrukturyzacyjne. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego daje przedsiębiorcy możliwość zredukowania jego zobowiązań. W trakcie trwania postępowania dłużnik nie musi również regulować zobowiązań objętych układem.
Jest to zatem czas dla przedsiębiorcy na złapanie oddechu i dokonanie zmian w jego firmie. W tym czasie licencjonowany doradca restrukturyzacyjny pełniący funkcję nadzorcy bądź zarządcy prowadzi negocjacje z wierzycielami dłużnika. Odpowiednie prowadzenie dialogu z wierzycielami ma kluczowe znaczenie w kontekście przyjęcia układu z wierzycielami.
Powody restrukturyzacji w firmie transportowej.
- Grożąca niewypłacalność firmom transportowym spowodowana jest wieloma czynnikami, które zaczęły nasilać się początkiem 2020 r. W okresie pandemii COVID-19 gospodarka wyhamowała, przez co firmy transportowe otrzymywały mniej zleceń. Pogorszona sytuacja finansowa kontrahentów powodowała opóźnienia w płatnościach, co rzutowało na możliwość regulacji bieżących zobowiązań.
- Kolejnym czynnikiem prowadzącym do problemów, a w konsekwencji często do upadku firm transportowych jest wojna w Ukrainie. Działania militarne spowodowały przesunięcie rynku transportowego z terenów objętych wojną na zachód od Ukrainy – liczba firm transportowych na obszarze, na którym działają lokalne firmy znacznie wzrosła, co zachwiało ich pozycją na rynku.
- Początkiem 2022 r. znaczącą rolę w upadku firm transportowych zaczęła odgrywać inflacja i wzrost cen paliw. Tarcze antyinflacyjne i obniżenie stawki vat na paliwo spowodowały, ze zobowiązania firm transportowych wobec urzędów skarbowych znacznie się powiększyły.
- Efektem inflacji, choć jednocześnie również samodzielnym czynnikiem zewnętrznym jest wzrost stóp procentowych i co za tym idzie – znaczny wzrost wysokości rat wymagalnych w przypadku kredytów opartych na zmiennej stopie procentowej.
Restrukturyzacja firmy transportowej ma wiele zalet, szczególnie jeśli chodzi o łagodzenie nieprzewidywalnych zagrożeń, takich jak niestabilność geopolityczna, opóźnienia w transporcie i rosnące ceny paliwa. Doradca restrukturyzacyjny, którym może być zewnętrzny zespół zarządzający łańcuchem dostaw, również mógłby zostać zaangażowany w ten proces.
Michał Kolczyński
Syndyk, Doradca restrukturyzacyjny